BTCF Forum

BTCF Forum (http://www.btcf.fi/forum/index.php)
-   Tekniikka (http://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   OBD testi katsastuksen yhteydessä tehtynä... (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=142170)

Dunky 21-07-2008 17:18

OBD testi katsastuksen yhteydessä tehtynä...
 
Vaimo kävi bemarinsa kanssa konttorilla ja tuli kiukuissaan kotia. No, arvasinhan minä että ei mennyt katsastus ihan putkeen! Nokka akselin asento tunnistin oli jättänyt jäljen itsestään ja katsastus ukkeli hylkäsi auton ja antoi yhden (1) päivän aikaa ajaa auto korjaamolle. Viime vuonna samainen auto hylättiin yhtä naurettavan "vian" perusteella, yksi nakutusanturi oli kirjoittautunut sisään :) Katsastus ukko oli sanonut että ei ole BMW toimittanut heille listaa niistä OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden kanssa.
No ei muuta kuin yhteydenotto pyyntö Suomen BMW:lle ja nyt odottelen mielenkiinnolla sitä hetkeä kun saan jututeltavaksi sieltä jonkun jolle kertoa nämä katsastus tarinat... Palaan asiaan vielä.

Karva 22-07-2008 22:26

Katsastuksen tarkoitus on myös varmistaa ettei ajoneuvoista aiheudu ylimääräistä haittaa ympäristölle. Katsastuksen arvosteluperusteet laatii AKE. BMW ei liene mitään listaa toimittanut koska heidän tuotteissaan järjestelmä toimii kuten sen on tarkoitettu. Mikäli auton katsastaa sille tarkoitettuna neljän (4) kuukauden ajanjakson aikana, ei tarvita katsastajan lupaa korjaamolle siirtämiseen, vaikka katsastuspäätös olisikin hylätty.

arska84 23-07-2008 08:25

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1289875)
Vaimo kävi bemarinsa kanssa konttorilla ja tuli kiukuissaan kotia. No, arvasinhan minä että ei mennyt katsastus ihan putkeen! Nokka akselin asento tunnistin oli jättänyt jäljen itsestään ja katsastus ukkeli hylkäsi auton ja antoi yhden (1) päivän aikaa ajaa auto korjaamolle. Viime vuonna samainen auto hylättiin yhtä naurettavan "vian" perusteella, yksi nakutusanturi oli kirjoittautunut sisään :) Katsastus ukko oli sanonut että ei ole BMW toimittanut heille listaa niistä OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden kanssa.
No ei muuta kuin yhteydenotto pyyntö Suomen BMW:lle ja nyt odottelen mielenkiinnolla sitä hetkeä kun saan jututeltavaksi sieltä jonkun jolle kertoa nämä katsastus tarinat... Palaan asiaan vielä.

Kannattaa vaihtaa tuo anturi,niitä menee niin ku sukkia näis bemareis. Voi joskus sammua kesken ajon tuon anturin takia ja maksaa noin 100€ tua anturi merkkiliikkeessä.

Dunky 23-07-2008 10:02

Quote:

Originally Posted by arska84 (Post 1291230)
Kannattaa vaihtaa tuo anturi,niitä menee niin ku sukkia näis bemareis. Voi joskus sammua kesken ajon tuon anturin takia ja maksaa noin 100€ tua anturi merkkiliikkeessä.

Joo, ne vaihdoin eilen (molemmat).

EOL 23-07-2008 11:15

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1289875)
Vaimo kävi bemarinsa kanssa konttorilla ja tuli kiukuissaan kotia. No, arvasinhan minä että ei mennyt katsastus ihan putkeen! Nokka akselin asento tunnistin oli jättänyt jäljen itsestään ja katsastus ukkeli hylkäsi auton ja antoi yhden (1) päivän aikaa ajaa auto korjaamolle. Viime vuonna samainen auto hylättiin yhtä naurettavan "vian" perusteella, yksi nakutusanturi oli kirjoittautunut sisään :) Katsastus ukko oli sanonut että ei ole BMW toimittanut heille listaa niistä OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden kanssa.
No ei muuta kuin yhteydenotto pyyntö Suomen BMW:lle ja nyt odottelen mielenkiinnolla sitä hetkeä kun saan jututeltavaksi sieltä jonkun jolle kertoa nämä katsastus tarinat... Palaan asiaan vielä.

Siis luettiinko katsastuksessa vikakoodit autosta vai ymmärsinkö ihan väärin?
Ihmettelin vain kun ei kyllä itseltä ole koskaan vikakoodeja luettu katsastuksessa.

Dunky 23-07-2008 11:49

Quote:

Originally Posted by EOL (Post 1291297)
Siis luettiinko katsastuksessa vikakoodit autosta vai ymmärsinkö ihan väärin?
Ihmettelin vain kun ei kyllä itseltä ole koskaan vikakoodeja luettu katsastuksessa.

Kyllä ne luetaan kaikista 2001 ja uudemmista bensa koneista.

Dunky 23-07-2008 11:54

Quote:

Originally Posted by Karva (Post 1291072)
Katsastuksen tarkoitus on myös varmistaa ettei ajoneuvoista aiheudu ylimääräistä haittaa ympäristölle. Katsastuksen arvosteluperusteet laatii AKE. BMW ei liene mitään listaa toimittanut koska heidän tuotteissaan järjestelmä toimii kuten sen on tarkoitettu. Mikäli auton katsastaa sille tarkoitettuna neljän (4) kuukauden ajanjakson aikana, ei tarvita katsastajan lupaa korjaamolle siirtämiseen, vaikka katsastuspäätös olisikin hylätty.

Ei ole kyse siitä etteikö bemarin järjestelmä toimi oikein. Se myös ilmoittaa monesta "viasta" joilla ei todellakaan ole mitään tekemistä ajoneuvon turvallisuuden kanssa!! Mm. Volvo ja oliko se nyt sitten Toyota (?) ovat puolestaan toimittanut listan juuri "näistä vähäpätöisemmistä" OBD virhekoodeista. Näin sanoi katsastus ukko vaimolleni. Mihinkä Karva vastasit, viitaten topicin alkuun???

zaci 23-07-2008 11:56

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1291319)
Kyllä ne luetaan kaikista 2001 ja uudemmista bensa koneista.

Mutta ei diesel-koneisissa? Mikähän tässä on ideana että vaan bensoissa? Kummastelinkin vähän kun käytin -02 dieselin katsastuksessa eikä mitään OBD-testiä tehty, eihän se minua tietysti haitannut..

Bmw Master 23-07-2008 11:57

Quote:

Originally Posted by Karva (Post 1291072)
Mikäli auton katsastaa sille tarkoitettuna neljän (4) kuukauden ajanjakson aikana, ei tarvita katsastajan lupaa korjaamolle siirtämiseen, vaikka katsastuspäätös olisikin hylätty.

Kyllä katsastusmies voi lätkäistä ajokieltoa tai antaa ajoaikaa muutamanpäivän.

Dunky 23-07-2008 12:19

Quote:

Originally Posted by Bmw Master (Post 1291325)
Kyllä katsastusmies voi lätkäistä ajokieltoa tai antaa ajoaikaa muutamanpäivän.

No se todistettiin vaimonkin auton kohdalla...

Supa 23-07-2008 12:29

Itellä ei oo koskaa ollu nii uutta autoa et olis katsastukses pitäny OBD lukea. Mitä tuo suunilleen maksaa ja voiko koodit lukea etukäteen paperille vähän kuin pakokaasutestin? Tällöinhän voisi omalla läppärillä ja sopivalla ohjelmalla tulostaa ettei vikoja ole...? :rolleyes:

Bmw Master 23-07-2008 12:46

Quote:

Originally Posted by Supa (Post 1291348)
Itellä ei oo koskaa ollu nii uutta autoa et olis katsastukses pitäny OBD lukea. Mitä tuo suunilleen maksaa ja voiko koodit lukea etukäteen paperille vähän kuin pakokaasutestin? Tällöinhän voisi omalla läppärillä ja sopivalla ohjelmalla tulostaa ettei vikoja ole...? :rolleyes:

Ottaa akunkengän pois muutama viikko ennen katsastusta niin ainakin vanhimmat viat häviää.

Supa 23-07-2008 13:04

Quote:

Originally Posted by Bmw Master (Post 1291357)
Ottaa akunkengän pois muutama viikko ennen katsastusta niin ainakin vanhimmat viat häviää.

Toki, kyllä iteltäkin obd lukija löytyy jne. Kyselin vaan ihan mielenkiinnosta :)

Matula 23-07-2008 13:20

Quote:

Originally Posted by Supa (Post 1291348)
...voiko koodit lukea etukäteen paperille vähän kuin pakokaasutestin? :rolleyes:

Voi, http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Kats...+tulosteet.htm

Paabo 23-07-2008 14:13

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1291319)
Kyllä ne luetaan kaikista 2001 ja uudemmista bensa koneista.


Jaa se meneen noin, no sit ei varmaan tosta mun -00 vuoden räpsystä ne sitä ota :smoke:

Dunky 23-07-2008 16:50

Quote:

Originally Posted by Paabo (Post 1291406)
Jaa se meneen noin, no sit ei varmaan tosta mun -00 vuoden räpsystä ne sitä ota :smoke:

Ei lueta ei.

intfreak 23-07-2008 18:25

Quote:

Originally Posted by Bmw Master (Post 1291325)
Kyllä katsastusmies voi lätkäistä ajokieltoa tai antaa ajoaikaa muutamanpäivän.

Ajokielto tulee jos auto on oikeasti liikenteelle vaarallinen (esim. jarruputki poikki, päästöissä CO > 6%, K > 4). Käyttökiellossa auto on ihan omistajan omaa tyhmyyttään: leima mennyt vanhaksi, verot tai vakuutukset maksamatta. Mikäli auto on leimalle tultaessa käyttökiellossa ja hylky tulee, ajoaikaa ei saa kuin sen mainitun päivän verran.

EOL 23-07-2008 21:18

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1291319)
Kyllä ne luetaan kaikista 2001 ja uudemmista bensa koneista.

Ok no sehän selvisi, kun itsellä ei ihan noin tuore peli ole alla niin sen takia ei sitten ole luettu. :)

Karva 23-07-2008 21:54

Quote:

Originally Posted by Bmw Master (Post 1291325)
Kyllä katsastusmies voi lätkäistä ajokieltoa tai antaa ajoaikaa muutamanpäivän.

Ajokielto on eri katsastuspäätös kuin hylätty. Mitään ajoaikaa katsastaja ei voi omavaltaisesti antaa. Hän voi antaa luvan korjattavaksi siirtoon lähinpään tarkoituksenmukaiseen paikkaan.

Karva 23-07-2008 22:02

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1291323)
Ei ole kyse siitä etteikö bemarin järjestelmä toimi oikein. Se myös ilmoittaa monesta "viasta" joilla ei todellakaan ole mitään tekemistä ajoneuvon turvallisuuden kanssa!! Mm. Volvo ja oliko se nyt sitten Toyota (?) ovat puolestaan toimittanut listan juuri "näistä vähäpätöisemmistä" OBD virhekoodeista. Näin sanoi katsastus ukko vaimolleni. Mihinkä Karva vastasit, viitaten topicin alkuun???

eOBD standardi on nimenomaan suunniteltu siten että järjestelmässä näkyvät juuri ne viat jotka saattavat aiheuttaa ympäristöhaittoja. Joillakin automerkeillä järjestelmään saattaa jäädä hetkellisiä vikakoodeja virheellisesti pysyvinä. Näiden merkkien edustajat ovat sitten AKE:n kanssa sopineet poikkeusmenettelystä. Joidenkin merkkien osalta(Peugeot ja Citroen ainakin) on poikkeusmenettely perusteettomana kumottu.

http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Kats...vostelussa.htm

Yllättäen listoilta löytyy asentotunnistimien vikakoodeja. Liikenneturvallisuuteen niistä ei vaikuta yksikään.

Bmw Master 24-07-2008 07:45

Quote:

Originally Posted by Karva (Post 1291818)
Ajokielto on eri katsastuspäätös kuin hylätty. Mitään ajoaikaa katsastaja ei voi omavaltaisesti antaa. Hän voi antaa luvan korjattavaksi siirtoon lähinpään tarkoituksenmukaiseen paikkaan.

Kyllä mulle ainakin on viskaali antanut esim. 3päivää aikaa korjata ja ajaa takaisin. Samoin sileistä eturenkaista sanottiin perjantaina, että maanantaina uusilla renkailla uudelle näytölle tai alkaa ajokielto.:rolleyes:

beemers 24-07-2008 11:46

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1289875)
Vaimo kävi bemarinsa kanssa konttorilla ja tuli kiukuissaan kotia. No, arvasinhan minä että ei mennyt katsastus ihan putkeen! Nokka akselin asento tunnistin oli jättänyt jäljen itsestään ja katsastus ukkeli hylkäsi auton ja antoi yhden (1) päivän aikaa ajaa auto korjaamolle. Viime vuonna samainen auto hylättiin yhtä naurettavan "vian" perusteella, yksi nakutusanturi oli kirjoittautunut sisään :) Katsastus ukko oli sanonut että ei ole BMW toimittanut heille listaa niistä OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden kanssa.
No ei muuta kuin yhteydenotto pyyntö Suomen BMW:lle ja nyt odottelen mielenkiinnolla sitä hetkeä kun saan jututeltavaksi sieltä jonkun jolle kertoa nämä katsastus tarinat... Palaan asiaan vielä.

Ensimmäiseen viestiin viitaten ollaan itsekkin naurettu näitä obd:n lukemisen takia hylättyjä autoja. Muutama E46 ja E39 on hyllytetty esim.sähkölasin muistiin jättämän alhaisen virran jälki tai tai jonku abs anturissa käyneen vian takia. homma millä ei ole mitään vaikustusta kun kone vaan ilmoittaa et sulla on käyny 0,5 sek ajan virta vähissä tai vast.

PFloyd 24-07-2008 12:36

Itellä on oma E60 alkanut herjaamaan airbageistä ja jostain ajovakaudenhallinta-ongelmasta (tässä on se vilkkuongelma samassa). Sanoo vaan että Drive safely!. Välillä tulee välillä ei. Mietin, että jos ne putkahtaa esiin juuri katsastuksessa, siinähän sitä riemua on. Vikakoodit varmaan on tallella.

Mietin josko hommaisi tuon uuden ohjauskulma-anturin, mutta hinnasta ei ole hajua ko malliin (520i E60 -03). Molemmat yllämainitut viat ilmeisesti juontavat alkuperänsä tästä anturista. Uudet etujarrulevyt kyllä tilasin jottei niistä pääse sanomahan hra katsastusmies..

Gummit jos vielä vaihtaisi niin vielä varmemmin läpäisisi :rolleyes:
Saatana kun pitää tunkea nykyään paskaa elektroniikkaa autoihin.

Dunky 24-07-2008 17:44

Quote:

Originally Posted by PFloyd (Post 1292189)
Itellä on oma E60 alkanut herjaamaan airbageistä ja jostain ajovakaudenhallinta-ongelmasta (tässä on se vilkkuongelma samassa). Sanoo vaan että Drive safely!. Välillä tulee välillä ei. Mietin, että jos ne putkahtaa esiin juuri katsastuksessa, siinähän sitä riemua on. Vikakoodit varmaan on tallella.

Juu, varma hylky vaikka ei valot vilkkuiskaan. Muistissa kuin p aska juttilan tuvan seinässä ;)
Missä päin tää katiska majailee?

Karva 24-07-2008 19:04

Quote:

Originally Posted by beemers (Post 1292156)
Ensimmäiseen viestiin viitaten ollaan itsekkin naurettu näitä obd:n lukemisen takia hylättyjä autoja. Muutama E46 ja E39 on hyllytetty esim.sähkölasin muistiin jättämän alhaisen virran jälki tai tai jonku abs anturissa käyneen vian takia. homma millä ei ole mitään vaikustusta kun kone vaan ilmoittaa et sulla on käyny 0,5 sek ajan virta vähissä tai vast.

Mikähän P-koodi mahtaa olla kysymyksessä kun kyseessä on ABS-anturi tai lasinnostin? Alla linkit sekä yleisiin että BMW:n omiin OBD-vikakoodeihin, eikä kumpaakaan yllättäen ole listoilla. Jälkimmäisellä listalla olevat koodit ovat siellä koska ne ovat BMW:n mielestä relevantteja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_OBD-II_Codes
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/bmw/

Karva 24-07-2008 19:14

Quote:

Originally Posted by Bmw Master (Post 1292041)
Kyllä mulle ainakin on viskaali antanut esim. 3päivää aikaa korjata ja ajaa takaisin. Samoin sileistä eturenkaista sanottiin perjantaina, että maanantaina uusilla renkailla uudelle näytölle tai alkaa ajokielto.:rolleyes:

Aikaa korjaamolle siirtoon voi antaa korkeintaan seuraavaan päivään. Takaisin siirtoon ei mitään lupaa voi antaa, vaan viat tulee korjata ja varata aika jälkitarkastukseen. Mikäli katsastuspäätös on ajokielto, astuu se voimaan välittömästi katsastuksen päättämisen jälkeen. AKE:n arvosteluperusteiden mukaan renkaista ei voi tavallisesti määrätä autoa ajokieltoon. Käyttökielto on eri asia kuin ajokielto ja se astuu voimaan automaattisesti mikäli autoa ei katsasteta sen viimeiseen katsastuspäivään mennessä tai 2 kuukautta ennen sitä suoritetun hylätyn katsastuksen jälkeen.

PFloyd 24-07-2008 20:35

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1292362)
Juu, varma hylky vaikka ei valot vilkkuiskaan. Muistissa kuin p aska juttilan tuvan seinässä ;)
Missä päin tää katiska majailee?

Päivisin työpaikan pihalla Seppolantiellä ja iltasin saarella hyvässä kätkössä :twisted:
Mä taidan sijoittaa uuteen anturiin vaikka toisaalta suht "turha" ostos olisikin. Onhan tuolla sentään sit 2v varaosatakuu, niin kerkeen hyvällä säkällä myydä auton pois ennenkun menee umpeen. Saa sitten ainakin myyntiin ehjällä palikalla.

Rengasrikkovaloa tullut aiemmin aiheetta muutaman kerran vuoteen, mutta viimeisin ihan aiheesta.. Oli nimittäin pudonnu baarit kolmosesta kahteen etukulmassa. Liekö päässyt ilmat pihalle haminassa siinä perkeleen montussa, tai sitten on puhki. Pitää huomenna tutkia/hutkia syy ja käydä paikkauttamassa jos puhki.

Vaikka vaihetaankin se ohjauskulman anturi, niin otan mä silti sen OBD-mittauspaprun jo katsastukseen mukaan niin selviää ilmeisesti sillä niistä. Lykkää kuitenkin jostain muualta jonkun koodin, jos paikan päällä luetaan. Ala siinä sit selittelee, että palikatkin on vaihdettu vasta viime viikolla.

EDIT: Taisi olla tätä kevättä kun nollattiin vikakoodit, mutta ei niillä pysyvää tulosta saanut.

viktor 24-07-2008 23:46

Minkäs ikäisistä dieseleistä on tuota obd-mittausta alettu suorittamaan?

intfreak 25-07-2008 07:18

Quote:

Originally Posted by viktor (Post 1292696)
Minkäs ikäisistä dieseleistä on tuota obd-mittausta alettu suorittamaan?

Toistaiseksi ei minkään ikäisistä.

Hepokatti 27-07-2008 00:56

Quote:

Originally Posted by intfreak (Post 1292784)
Toistaiseksi ei minkään ikäisistä.

Ja se on hyvä!

viktor 27-07-2008 08:53

Huh säästyy taas pitkä penni varmaan joskus sitten :D

dippu 29-07-2008 11:48

Nokka-akselin asentoanturin korjauksesta vielä (katsastus feilas)
 
Quote:

Originally Posted by arska84 (Post 1291230)
Kannattaa vaihtaa tuo anturi,niitä menee niin ku sukkia näis bemareis. Voi joskus sammua kesken ajon tuon anturin takia ja maksaa noin 100€ tua anturi merkkiliikkeessä.

Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?

Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?



Ajopelinä: 525i (DT41), 2002

-Kimmo

viktor 29-07-2008 12:05

Tapausta sen enempää tuntematta tuntuu että nuo nokka-akselien asentotunnistimet ovat kulutustavaraa useammassakin merkissä. Tuossakin konetyypissä vissiin aika usein antautuu. Vaihto ei ainakaan toisessa merkissä ollut iso homma, bemaria en tunne niinkään.

Viisaammat voivat korjata.

siksta 29-07-2008 12:24

Quote:

Originally Posted by dippu (Post 1295759)
Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika". Mitäköhän korjaaminen voisi Laakkosella, Metro-Autossa tai Hartikaisen pajassa maksaa? Onko yleensä kyseessä aito vika vai ainoastaan väärä hälytys joka häipyy vikamuistin nollaamisella?

Katsastusinssi sanoi että he eivät saa nollata vikamuistia omilla laitteillaan ja koittaa ajaa OBD-testiä uudestaan. Pari vuotta sitten edellisen autoni katsastuksessa nimenomaan nollattin ja testattiin OBD uudestaan. Kaikki sen jälkeen OK. Noh, tosin kyseessä oli toinen katsastuskonttori ja toinen insinööri. Vai onkohan katsastusmääräykset sitten muuttuneet parissa vuodessa?



Ajopelinä: 525i (DT41), 2002

-Kimmo

Ei välttämättä kannata kyllä mihkään vaihdettavaks viedä, jos vähänkin
kuusiokolo-avain pysyy kädessä. Se on ainut työkalu, mitä tuossa hommassa tarvitsee.

http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=15

Tuossa linkki RealOem:ään ja kuvassa osa nro. 5
Sijaitsee siis moottorin etupäässä, hieman kannen vasemmassa laidassa
edestä päin katsottuna.
Ei mitään muuta, kuin johto irti, pultti irti, sitten
nykäiset vanhan anturin pois ja laitat uuden tilalle.
Sitten pultti kiinni, johto kiinni ja homma on selvä.
Anturin käyt hakemassa esim. merkkiliikkeen tiskiltä (kallis) tai tilaat
esim tästä:
http://www.tocar.fi/nokkaakselin-ase...uoli-p-94.html

Toki kannattaa ihan ensimmäisenä lukea ja nollata vikakoodit, kun kerta
"vain" hetkellisestä viasta ilmoitus.

Mutta kuten aiemminkin jo sanottu, niin näitä taitaa aika helposti mennä
rikki näistä vehkeistä.

Dunky 29-07-2008 13:09

Quote:

Originally Posted by dippu (Post 1295759)
Tulin juuri katsastuksesta hylsy kourassa: ODB-vikamuisti "P0 369 Nokka-akselin asentoanturi B (Lohko1) Hetkellinen vika".

Ei muista ilmoitakkaan kuin hetkellisistä vioista. Jos se hajoaa niin auto ei enää käynnisty.
Haet osan merkkiliikkeestä ja vaihdat sen ~10min.

Dunky 30-07-2008 13:21

No niin, edistystä. Ottivat sitten bemarin puolelta yhteyttä. Selitin mikä ottaa päähän ja kaveri kuunteli tyynesti hymähdellen kunnes sanoi että eipä ole muillakaan merkeillä listoja joita toimittaa akelle. Sanoin että kyllä vain on ja luettelin muutaman. Hämmästyin kun alkoi sitten kyselemään lisemmin. Tarkensin hänen näkemystään selvästi kun sanoi lopuksi että tälle asialle pitää tehdä jotakin ja lupasi soitella uudemman kerran kun heidän "OBD" nero on palannut lomilta ;) Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.

PFloyd 30-07-2008 17:23

Quote:

Originally Posted by Dunky (Post 1296639)
Katsotaan josko saisivat listan kyhätyksi OBD vikakoodeista joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden/ympäristö ystävällisyyden kanssa. Totesi itsekkin muuten että eihän juuri tuosta OBD:sta mitään ymmärrä mutta esim nakutusanturin vikakoodi EI saa olla esteenä auton katsastuksen läpimenemiseen.

Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.

Clavurion 30-07-2008 17:44

Quote:

Originally Posted by PFloyd (Post 1296789)
Vaikuttaakos tää ohjauskulman tunnistimelta tuleviin ilmotuksiin myös? Anturi on kuitenkin tilauksessa...noudan sen kuukauden kuluttua jos aiheellista.

Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?

Dunky 30-07-2008 19:44

Quote:

Originally Posted by Clavurion (Post 1296804)
Ohjauskulma-anturi on osa ajonvakautusjärjestelmää ja siten turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Toisaalta ajonvakautus ei ole pakollinen katsastusvaruste, eikä viasta pitäisi aiheutua vaaraa, kun järjestelmä disabloituu. Eli miten tuo nyt sitten tulkitaan?

Tällä hetkellä ainakin varma hylky jos löytyy tuolta osa-alueelta vikakoodi. Ja todennäköisyydellä vielä tulevaisuudessakin vaikka karsintaa tapahtuisikin...

Stone 01-08-2008 19:00

Mistä vuosimallista alkaen tuo testi otetaan? Kävin katsastuksessa eikä testiä otettu vaikka käsittääkseni olisi pitänyt 5/01 autosta..:think


All times are GMT +3. The time now is 15:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.