| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 7-sarja > 1995 - 2001 (E38)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 13-05-2010, 18:03   #1
bemupena
Bimmer Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: oulu
Posts: 45
E38 ilmastointi ongelma

terveppä taas.

mistäköhän alkaisi etsimään vikaa kun ilmastoinnista kuuluu terävä naputus kierrosten ollessa noin tuhannessa. tyhjäkäynnillä ja kovemmilla kierroksilla ääni häviää täysin ja tyhjäkäynnillä myöskään kylmää ei koppiin asti riitä. normaalissa maantie ajossa ääntä ei kuulu ja kylmää piisaa, varsinkin tänään oli hyvä testailla kun ulkolämpötila oli jo noin +24. hakuakin olen kokeillut käyttää moneen kertaan mutta ihan vastaavaa ei silmiin sattunut. auto on 740ia vuosikertaa 99.

Last edited by Leka; 15-06-2010 at 20:51. Reason: Otsikko
bemupena is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 18:30   #2
kye
BTCF Member
 
Join Date: Nov 2008
Location: Forssa
Posts: 176
Mistäpäin ilmastointi järjestelmää tämä ääni tulee?
Tuo tehottomuus tyhjäkäynnillä viittaa joko vajaaseen järjestelmään tai tehottomaan kompressoriin.

Jos tuo ääni tulee kompressorista voisi ajatella, että magneettikytkimessä olisi häikkää, voisi esim. luistaa, tämä voisi aiheuttaa tehottomuutta kylmän tuottoon.
__________________
Ilmastointihuoltoa , vuotavien järjestelmien typpikoeponnistus, N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset, N42/46 jakopäät
tied. 0407247465
kye is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 19:00   #3
bemupena
Bimmer Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: oulu
Posts: 45
kyllä se joko kompurasta tai sen välittömästä läheisyydestä kuuluu. tuota magneettikytkintä itsekkin epäilen. mikään remminkiristin ei ilmeisesti tuota ääntä aiheuta? on aika kyllä jo varattuna ilmastoinnin huoltoon mutta ajattelin vaan että onko tuota järkeä mennä täyttämään jos kompura onkin sökö
bemupena is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 20:27   #4
kye
BTCF Member
 
Join Date: Nov 2008
Location: Forssa
Posts: 176
Niin kyllähän se ääni voi tulla myös ilmastoinin käyttöhihnan kiristinpyörästäkin/pyörän laakeroinnista.

Niin tuo on hiukan kaks piippunen juttu. Tietysti ennen huoltoa voisi painemittareilla tutki järjestelmän imu ja korkeapainearvoja. Mutta kun ennen huoltoa ei tiedetä, että onko järjestelmässä oikea määrä kylmäainetta nuo painearvot voivat olla aineen vähyyden takia metsässä.

Meneekö magneettikytkin missään vaiheessa vapaalle kun ilmastointi on päällä? Jos ei mene niin tästä voi päätellä, että paine ei nouse korkeapainepuolella koskaan paineanturin arvoon joka ohjaisi kompuran vapaalle. Diagnostiikkatestereilläkin (ei kaikilla) pystyy seuraamaan paineanturin kautta järjestelmän painetta.
__________________
Ilmastointihuoltoa , vuotavien järjestelmien typpikoeponnistus, N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset, N42/46 jakopäät
tied. 0407247465
kye is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 14:49   #5
bemupena
Bimmer Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: oulu
Posts: 45
noniin nyt olen tuossa auringossa pyörittittänyt tuota ilmastointia ja huomasin että flektihän ei lähde ollenkaan päälle ja kompura ei mene vapaalle missään vaiheessa. myöskin ääni muuttuu tiheämmäksi naputukseksi. elikkäs tuo flektihän tuossa pitäisi ensin saada toimimaan, luin yhdestä topikista että noista menee etuvastuksia mykäksi. missäs tuo vastus sijaitsee ja minkalaisia korjaus niksejä siihen on?
bemupena is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 16:18   #6
kye
BTCF Member
 
Join Date: Nov 2008
Location: Forssa
Posts: 176
Kompressori ei siis saa tehtyä haluttua määrää painetta kun ei heitä vapaalle.
Tämä taas voi johtua kompuran laiskuudesta tai väärästä (liian pienestä) kylmäainemäärästä järjestelmässä. Jonkin verran siellä on kylmäainetta koska saat komperssorin pyöriin.

Tuota flektiäkin voidaan ohjata, en tiedä 740:n systeemiä, kahdella tapaa, joko järjestelmän paineen mukaan tai sitten lauhduttimen lämpötilan mukaan. Ei sen flektin kuintenkaan heti pidä lähteä pyöriin kun laitat ilmastoinnin päälle.

Suosittelen että teetät sen normaalin ilmastoinnin huollon ja pyydät mittaamaan paineet vaikka ennen ja jälkeen huoltoa. Tällä saa jo suljettua mahdollisia vika kohtia pois.

Tuo flektin toimimattomuus tulee sitten seuraavana listalla. Jos järjestelmä alkaa toimia tuon huollon jälkeen paremmin flektin toimimattomuus aiheuttaa sen että esim. auton ollessa paikallaan, kun ajoviima ei jäähdytä, ilmastointi menee hetkittäin pois päältä kun kylmäaine ei lauhdu lauhduttimessa. Saattaa olla että flektikin toimii moitteetta tuon ilmastoinnin huollon jälkeen, kun järjestelmään saadaan oikeat paineet ja siirrettyä lämpö kabiinista keulan lauhduttimelle.
__________________
Ilmastointihuoltoa , vuotavien järjestelmien typpikoeponnistus, N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset, N42/46 jakopäät
tied. 0407247465
kye is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 21:43   #7
bemupena
Bimmer Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: oulu
Posts: 45
jep jep. teen niin että vien sen huoltoon ja katsotaan siellä että alkaako vehkeet toimimaan. laitan tänne sitten juttua kun huolto on tehty että mikä oli tuomio. kiitoksia neuvoista tähän saakka.
bemupena is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 18:28   #8
bemupena
Bimmer Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: oulu
Posts: 45
noniin, eipä tarvinut huoltoon kotteroa viedä. jumahti ilmeisesti koko kompura jumiin komeiden sinisten savujen kanssa. konehuone täynnä sulanutta kumimössöä ja romina kompurassa oli melkoinen ennenkuin nappasin remmin pois. taitaapi olla helpoin homma laittaa uusi kompura paikalleen ja ei alkaa edes haaveileen tuon vanhan korjausta.
bemupena is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 20:56   #9
kye
BTCF Member
 
Join Date: Nov 2008
Location: Forssa
Posts: 176
Hajosiko magneettikytkin ja laakerointi vai jyrähtikö itse kompressori. Jos meni tuo kompressori, niin suosittelen että täytätät tuon ilmastointilaitteen sellaisessa paikassa jossa voidaan tehdä huuhtelu järjestelmälle ennen täyttöhuoltoa. Jos on lähtenyt kompurasta kulkeen jotain paskaa niin ei mene sitten uusi samoin tein hajalle. Tuon mahdollisesti liikenteeseen lähteneen roinan pitäisi kyllä päätyä järjestelmän omaan kuivaimeen, mutta mistä noista tietää kuinka se siellä virtailee.
__________________
Ilmastointihuoltoa , vuotavien järjestelmien typpikoeponnistus, N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset, N42/46 jakopäät
tied. 0407247465
kye is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 22:57   #10
bemupena
Bimmer Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: oulu
Posts: 45
en ihan saanut selkoa mikä siitä loppupeleissä särkyi, remmin irroitettua kun pyörittelin magneetti kytkintä niin hädintuskin käsin pyöri. loppuviikosta pitäisi kolahtaa matkahuollosta uusi kompura jonka laitan paikalleen. ja juu tosiaan pitää ottaa vähän selvää että mihin menen sen täyttämään jos sinne jotain tavaraa on järjestelmään päässyt menemään että tekevät mitä pitääkin. onko nyt mitään tärkeää mitä pitäisi ottaa huomioon uutta laitetta asentaessa, vai onko homma niin että letkut ja piuhat vanhasta irti ja uutta tilalle?
bemupena is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
e34 ilmastointi ongelma Jihoo 1988 - 1995 (E34) 30 25-05-2009 22:13
E32 M30 kylmäkäynnistys: suuttimetko ongelma? Patriot 1976 - 1994 (E23, E32) 22 05-09-2008 17:36
Ilmastointi ongelma Bad boy bmw Kori, sähköt 14 15-07-2008 20:14
e39 Automaatti ilmastointi, ongelma vai ominaisuus kimmoko 1996 - 2003 (E39) 56 07-08-2006 11:23
E28 puhallin / ilmastointi ihmeitä Dualfun 1972 - 1988 (E12, E28) 6 28-07-2005 00:19


All times are GMT +3. The time now is 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.