| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka > Moottorit, voimansiirto

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 15-06-2005, 14:27   #1
Mlatvala
Bimmer Enthusiast
 
Mlatvala's Avatar
 
Join Date: Feb 2003
Location: Kuopio
Posts: 3,131
Smg vaihteisto

Miten sellainen smg vaihteisto toimii? Uusissa näyttää olevan ratissa vivut josta ilmeisesti vaihteet vaihtuvat, mutta miten se sitten pääperiaatteltaan toimii? Miten se eroaa sitten normaalista automaatista, muutakuin ei luista kytkin ollenkaan, eikös se näin ole? Luistattaako se sitten normaaliajossa ollenkaan kytkintä vai repiikö se aivan tajuttomasti vaihteita vaihtaessa hiljaisessa rauhallisessa ajossa?

Autoihin saa vai ei saa kytkettyä normaalia D vaihetta? Luistaako se silloin normi automaatin verran?
__________________

E61 535d
Mlatvala is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2005, 14:47   #2
Hevimies
Bimmer Enthusiast
 
Hevimies's Avatar
 
Join Date: May 2004
Location: Savonlinna
Posts: 1,467
Kyllä se SMG luistattaa kytkintä ihan samalla tavalla. Joissain autoissa (esim M5) saa tosin vaihtonopeutta säädettyä välillä pehmeä-repivä. Toimii käytännössä kuten automaatti sillä erotuksella että kuski päättää milloin vaihde vaihtuu.
__________________
Hevimies is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2005, 14:57   #3
pt.
Bimmer Rookie
 
Join Date: Dec 2004
Location: Kouvola
Posts: 118
Tottakai vaihdoissa ei ole aivan samaa pehmeyttä kuin automaateissa, mutta menettelee silloin kun haluaa ajella leppoisasti. Mutta toisaalta, eipä hukkaa tehoakaan öljyn pyörittelyyn.

Eli luistolla hait varmaankin takaa liikkeessä esiintyvää luistoa, mikä automaatissa on. Ei luista, eli on kuin kovalaatikko(mitä se onkin), eli kun ollaan liikkeessä, niin kuin normaali manuaalilla ajaisi.
pt. is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2005, 15:11   #4
Bullitt
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jul 2002
Location: Turku
Posts: 2,370
Sen vähän mitä olen ajanut, niin toimii mun mielestä tosi hyvin. Kovemmin kiihdytettäessä vaihtohetkellä tuntee selvän nykäisyn, mutta sehän kuuluu asiaan kun kovaa mennään.

Normaali ajaminen sujuu hienosti. Joskus saattaa tuntea pienen nytkähdyksen, mutta ehkä en vaan lyhyen lenkin aikana oppinut käyttämään ko. vaihteistoa kunnolla.

Ja vaikka joskus joku pieni nykäisy normaaliajossa tuntuisikin, niin siitä ei valita kuin jotkut velliperseet, jotka ei tällaisten laitteiden päälle mitään tajua.
__________________


Nyt korjaamolla myös moottoripyörien tehomittaus!
Bullitt is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2005, 15:36   #5
Hevimies
Bimmer Enthusiast
 
Hevimies's Avatar
 
Join Date: May 2004
Location: Savonlinna
Posts: 1,467
Kyllä sen nykäyksen saa helposti pois kun nostaa sopivasti kaasua vaihtaessa. Lusikka koko ajan pohjassa niin nykäisee taatusti.
__________________
Hevimies is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2005, 11:36   #6
Mlatvala
Bimmer Enthusiast
 
Mlatvala's Avatar
 
Join Date: Feb 2003
Location: Kuopio
Posts: 3,131
Quote:
Originally Posted by Hevimies
Kyllä sen nykäyksen saa helposti pois kun nostaa sopivasti kaasua vaihtaessa. Lusikka koko ajan pohjassa niin nykäisee taatusti.
Eli siis normaalisti kaasua ja vaihetta vaihtaessa vähän höllää sitä kaasua ja nappaa isomman silmään niin ei repäise ollenkaan? Eli tätä smg ei siis ole ohjelmoitu niin että se esimerkiksi ykkösellä ajaessa ei laita sitä kakkosta vaikka 4tuhannen kierroksen jälkeen automaatisti vaan vaikka hitaasi painaa kaasua kovemmin ja kovemmin niin lopulta paukuttaa rajotinta vasten?

Mitä hyötyä siitä smg:stä sitten lopulta edes on automaattiin verrattuna? Nopeampi vaihto kovasti kiihyttäessä vai?

Pystyykös vanhuksilla lähtemään silleen kaasulla paikaltaan ja sitten vasta napata se ykkönen päälle, vai nappaako se sen ykkösen päälle ihan heti periaatteessa aina?
__________________

E61 535d
Mlatvala is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2005, 12:58   #7
Antza
BTCF Member
 
Antza's Avatar
 
Join Date: Dec 2002
Location: Espoo
Posts: 2,155
Send a message via MSN to Antza
Sellainen pointti, että SMG:hän ei ole automaatti laisinkaan. Sama loota ja kytkin kuin manuaalissa, mutta toimintaa ohjataan eletronisesti hydrauliikan avulla. Tomaattiasennossa yrittää leikkiä automaattia mm. vaihtamalla pehmeämmin.
__________________
E46 M3 Alpinweiss III
Ex: E46 328Ci "track edition"


If you own a BMW, don't you really wish you could afford a Porsche?
Antza is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2005, 01:38   #8
Bullitt
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jul 2002
Location: Turku
Posts: 2,370
Quote:
Originally Posted by Mlatvala
Mitä hyötyä siitä smg:stä sitten lopulta edes on automaattiin verrattuna? Nopeampi vaihto kovasti kiihyttäessä vai?
SMG:n ideahan on ainakin M3:ssa se, että voi ajaessa pitää molemmat kädet ratissa, ja kun polkimiakaan ei ole kuin kaksi, niin voi pitää toisen jalan kokoajan jarrulla, ja toisen kaasulla.

SMG ei ole mikään automaatin parannettu versio, eikä niitä pidä vertailla keskenään. Automaatti on katto alhaalla kruisailua varten. SMG on sitten taas enemmän radalla ajamista varten kehitetty.

Jos on takoitus kruisailla katto alhaalla, soittaa samalla vähän musaa että tytöt huomaa, eli sellasta perus pippelinvenytystä, niin siihen automaatti sopii paremmin.

Jos on tarkoitus ottaa silloin tällöin kisat jonkun nipponin kanssa, niin ei siihenkään kannata SMG:tä hankkia.
__________________


Nyt korjaamolla myös moottoripyörien tehomittaus!
Bullitt is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2005, 20:58   #9
Sene
Bimmer Fanatic
 
Sene's Avatar
 
Join Date: Jul 2003
Location: Enschede, The Netherlands
Posts: 922
Ja saa kulutuksenkin pidettyä helpommin alhaalla ku automaatissa moottorijarrulla vaan
__________________
Tojota
Sene is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2005, 21:15   #10
Moonshine
Bimmer Enthusiast
 
Moonshine's Avatar
 
Join Date: Aug 2003
Location: Järvenpää
Posts: 1,003
Quote:
Originally Posted by Sene
Ja saa kulutuksenkin pidettyä helpommin alhaalla ku automaatissa moottorijarrulla vaan
Samalla tavalla se kulutus pidetään alhaalla myös "oikeallakin" automaatillakin, ainakin stepillä
__________________
"If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
Moonshine is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E36 m3 smg ongelma bmw m3 evo 1991 - 1999 (E36) 7 23-06-2009 14:20
Vaihteisto ongelma... emcii Moottorit, voimansiirto 4 06-01-2005 17:04
325 E30 Vaihteisto öljyt bmw12345 1975 - 1991 (E21, E30) 9 07-11-2004 22:28


All times are GMT +3. The time now is 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.